lördag 27 april 2013

Äppelmuffins

När man varit sugen på muffins i snart 3 dagar, var det dags att baka lite.
Denna gången blev det Äppelmuffins.
Men istället för att baka många, som ligger i skåpet och blir tråkiga så gjorde jag en smet som visade sig räcka till 5 st. Perfekt om man som mig älskar och baka och skulle kunna stå och göra det varje dag...
Mindre smet = Baka flera gånger ;)
Muffinsformarna är en av mina favoriter!








Receptet jag använde:
50 g Smör
0,75 dl Strösocker
2 st Ägg
2,5 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
2 tsk Vaniljsocker
0,5 dl Mjölk
1 Äpple
Kanel och socker

Så gör du:
1. Vispa smör och socker poröst.
2. Tillsätt äggen, ett i taget under kraftig omrörning.
3. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
4. Vänd ner blandningen i smeten. (använd en slickepott att vända med)
5. Tillsätt mjölken och rör till en slät smet.
6. Fyll muffinsformarna, nästan ända upp för extra "höga" muffins.
7. Skala äpplet och skär det små bitar. Strö över kanel och socker.
8. Tryck ner äppelbitarna i formarna.
9. Strö över lite kanel och socker.
10. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca: 15 min.

De blev supergoda! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar