måndag 9 maj 2011

fortsättning


Efter det fina vårvädret i Naantalt så kändes de konstigt att sedan vakan upp i isen i Sillamäe (Estland). som tur var va de mjuk is så vår fina vita linje blev inte förstörd. :)
hade tänkt att gå in till den lilla byn, men de va ju alldeles för kallt för min vårjacka så fick snällt stanna ombord.
Vår last stank och de gjorde loadingmastern också. ungefär som han använt olja som parfym... meeen så va inte fallet. Nä jag dagen efter gjorde rent våra P/V ventiler (pressure-vaccum, öppnar när tryck, eller vakum blir för stort i tanken) såå valde lasten att även göra mig till bärare av denna exklusiva parfym. USH! haha

Efter Sillamäe blev vi liggande för ankar ett par dagar utanför nästa destination Muuga (Estland) hela 7 timmar bort. Blev en del mer målande för min del. känns som om de bara är målande hela dagarna, men de kanske blir bättre när allt är färdigmålat ;)

Muuga var även platsen för besättningsbyte och ny kock och gamla båsen är nu ombord igen, redan en månad sen dom åkte hem.. hmmm tiden går på något sätt fort och sakta på samma gång.

Nu ligger vi utanför Malmö för ankar. och väntar på order, vet inte om vi ska in här för lastning och isf även Vetting*. Eller om vi ska fortsätta mot Antwerpen (Belgien). Lastägaren och köparen bråkar om priset så vi får snällt ligga här och vänta ;)
Fick gå under Öresundsbron för första gången (när jag var vaken ;)) lyckades få lite bilder, de bästa på mobilen och tyvärr får ja inte in dom på datorn, så får bli lite halvdana från kameran i stället ;)
men de va riktigt coolt :)


*Vetting = En inspektör kommer ombord, som är lastägarens representant. För att kontrollera så att allt sker på korrekt sätt ombord, sjäkort uppdaterade, säkerhet på topp och att alla vet vad som gäller i olika situationer, samt att inget viktigt är sönder.
Inspektören kan ge anmärkningar på vad som helst, så alla går på tårna och förberedelserna har varit många. En anmärkning är dåligt för rederiet. vilket gör att jag själv e lite nervös för att säga nåt dumt, men håller mig i bakgrunden och tittar, så ska de inte vara några problem ;)


end of part 2... och slut på tillbaka blickar.  ;)

loveyahh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar