torsdag 7 april 2011

Kranförare nästa?

Har man valt fel tro? HAHA neeejdå!
Fått köra lite kran nu de 2 senaste dagarna, Hur kul som helst. åh efter bara 2ggr så kör man rätt bra. de gungar inte massa i luften och precisionen är som den ska :) Kommer nog bli massa mer körande med den.

Har också suttit inne i Lastkontrollen och fått vrida på knappar (för att öppna och stänga ventilerna ner till tankarna) Var med när vi tömde de sista ur ballast tankarna.
Har också börjat förstå hur de går till när man strippar tankarna. a nu e de ju inte runt en pinne i taket. utan när man lossar/tömmer ut de sista i en lasttank kallas de för att strippa tanken.
Börjar hänga med i hur lastplanen fungerar också.

De där med att lasta en tankbåt kanske inte är så himla svårt ändå. (nu ska jag inte säga för mkt utan återkommer när jag fått försöka på riktigt)

Vet fortfarande inte vart vi ska nu efter vi har lossat, antigen Riga, St.Petersburg eller tillbaka till Hamina igen.

Sanna, detta är till dig.^^
\/
Ballast: Då fartyget är olastat. tar man in en tillfällig last av vatten som man pumpar in i tankar i båten, så att man håller en bra stabilitet, så vi inte välter helt enkelt ;) 
Självklart pumpar vi ut allt igen när vi lastar i nästa hamn.

Loveyahh..

2 kommentarer:

  1. hahahahaha, jag undrade vad fan en ball tank var! Men nu vet jag ;)

    SvaraRadera
  2. Haha,ja men du "klagade" ju sist ;) så tänkte att jag kan ju faktiskt förklara i slutet! hahah

    SvaraRadera